Hoeveel kost een auto per maand? Er zijn diverse autokosten zoals kosten voor onderhoudsbeurt auto, kosten apk en kleine beurt, afschrijving auto of bijvoorbeeld ook het airco onderhoud of simpelweg parkeerkosten. In dit artikel gaan we het niet hebben over de autoverzekering(en) en motorrijtuigenbelasting. Hier gaan we het hebben over diverse andere autokosten en hoe je kunt berekenen hoeveel je maandelijks ongeveer kwijt bent aan autokosten en hoe je auto kosten kunt besparen.
De maandelijkse kosten auto bestaan niet enkel uit de (verplichte) WA- en/of autoschadeverzekering(en) en motorrijtuigenbelasting. Er komen diverse andere kosten kijken bij het bezitten van en rijden met een auto. Over het algemeen worden de kosten auto per maand ingedeeld in vaste en variabele autokosten:
De vaste autokosten zijn kosten die in feite vastliggen of redelijk duidelijk zijn. Een aantal vaste auto kostenposten zijn:
* Vaste afschrijving: waardevermindering door de leeftijd van de auto;
* Autoverzekering (minimaal WA);
* Motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd);
* Vaste onderhoudskosten: zoals kosten APK keuringen;
* Lidmaatschappen of abonnementen: zoals bijvoorbeeld lidmaatschap voor pechhulp of een parkeervergunning;
* Eventuele financieringskosten.
De variabele autokosten zijn niet iedere jaar hetzelfde. Voorbeelden van variabele autokosten zijn onder andere:
* Variabele afschrijving: de waarde van je auto neemt af als er meer kilometers mee worden gereden;
* Brandstofkosten: deze zijn afhankelijk van het brandstofverbruik en de brandstofprijs;
* Variabele onderhoudskosten: zoals kosten voor servicebeurten, reparaties, banden vervangen, wasbeurten en poetsmiddelen;
* Onverwachte kosten.
Hoeveel betaal je aan afschrijving auto per jaar? Afschrijving auto is de jaarlijkse waardevermindering van een auto. De totale afschrijving is het verschil in kosten tussen de aanschafprijs van jouw auto en het restbedrag. De afschrijving van een auto is de grootste kostenpost. De afschrijvingskosten auto zijn geen kosten die je letterlijk betaald. Jouw auto wordt iedere maand iets minder waard, omdat hij iedere dag ‘wat ouder wordt’ en omdat je ermee rijdt. Je ontvangt uiteindelijk minder, dan wat jij er voor betaald hebt. De afschrijving van een auto is de eerste jaren het hoogst. Daarna neemt het percentage afschrijvingskosten auto per jaar af en gaat men over het algemeen uit van een jaarlijkse afschrijving tussen de 10 en de 20% per jaar.
Vaste afschrijving auto: de vaste afschrijvingskosten auto is de waardevermindering vanwege ‘ouderdom’.
Variabele afschrijving auto: de variabele afschrijvingskosten auto zijn de kilometers die je met je auto rijdt en die ervoor zorgen dat je auto minder waard wordt. Maar ook de staat van onderhoud van je auto bepaalt mede de variabele afschrijvingskosten auto.
De afschrijving van een auto wordt voor grotendeels bepaald door de oorspronkelijke aanschafprijs, de leeftijd (ouderdom), de conditie, het prestige (merk en model), de staat (onderhoud), de gereden kilometers (kilometerstand) en de te verwachten levensduur van een auto.
De afschrijving van je auto berekenen doe je met de volgende gegevens:
* De aanschafwaarde;
* De verwachte gebruiksduur (levensduur); en
* De restwaarde.
Tegenwoordig kun je rekentools gebruiken die online op diverse autowebsites worden aangeboden. Je kunt dit ook zelf doen.
De afschrijving auto per jaar is de aanschafwaarde minus de verwachtte restwaarde. Deel deze totale afschrijving door het aantal (verwachte) gebruiksjaren en dan kom je uit op ‘Afschrijving per jaar’.
Het is van belang dat je je auto goed onderhoud. Dat is zowel belangrijk voor je eigen veiligheid op de weg, maar je zult er waarschijnlijk ook extra kosten meer voorkomen, omdat je minder kans loopt op mankementen aan de auto of pech onderweg. In Nederland ben je verplicht om jaarlijks je auto APK te laten keuren, zodat je officieel in een veilige auto rijdt. Als jouw auto APK is goedgekeurd, dan betekent dit niet automatisch dat jouw auto voor de rest van het jaar geen onderhoud meer nodig heeft. Een APK keuring is namelijk enkel een momentopname. Jouw auto zal ook een kleine en/of grote beurt nodig hebben.
De APK keuring is een verplichte, jaarlijkse keuring van je auto. Tijdens de APK wordt er gekeken of jouw auto nog wel voldoet aan de wettelijke milieu- en veiligheidseisen. De vervaldatum van jouw APK kun je terugvinden in het APK-keuringsrapport van het RDW. Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van de APK van jouw auto. Zonder geldige APK mag je officieel niet meer de weg op met jouw auto. De RDW stuurt 6 weken voor de vervaldatum een herinnering over de APK-vervaldatum per post of digitaal.
Wat kost een APK keuring kosten heeft alles te maken met wat kost een auto en is mede afhankelijk van de garage waar je je auto laat keuren. Ook hangen de kosten af van het soort brandstof waar jouw auto op rijdt. Het keuren van een dieselauto is vaker duurder, omdat er ook een roetmeting plaatsvindt. Verder kun je de APK keuring combineren met een grote of kleine beurt, wat vaak voordeliger is. Bij benzineauto’s liggen de kosten voor een APK tussen de € 25 en € 50 liggen. Voor dieselauto’s kost een APK tussen de € 45 en € 70.
De APK keuring bestaat over het algemeen uit een vaste prijs voor arbeidsloon en afmeldkosten. Auto’s die niets mankeren zijn sneller nagekeken, dan auto’s waar van alles mis mee is. Alle punten worden genoteerd in een verslag. De garage dient de auto ook af te melden bij de RDW op het moment dat een auto is goedgekeurd. De kosten van het afmelden zijn € 4,50 en worden over het algemeen meegerekend in de totaalprijs van de APK keuring.
TIP: Spreek van tevoren een prijs af voor de APK. Ook je deze wil combineren met een kleine of grote beurt. Voorkom onverwachte kosten.
Naast de verplichte jaarlijkse APK keuring zul je je auto moeten onderhouden. En niet alleen om het waardeverlies (afschrijvingskosten auto) te verminderen, maar vooral ook om met veilige auto rond te rijden. Bij algemene onderhoudskosten auto kun je denken aan bijvoorbeeld het bijvullen van olie of koelvloeistof. Dit hoeft niet maandelijks te gebeuren, maar het kost natuurlijk wel geld. Of wanneer jouw auto gerepareerd moet worden. Dat kost ook geld en natuurlijk hangt dit mede af van het onderdeel dat moet worden gerepareerd of vervangen. Over het algemeen geldt dat hoe minder je met je auto rijdt, hoe lager de kosten voor onderhoud en reparatie. Maar ook het wassen van je auto thuis of in een wasstraat, maakt onderdeel uit van de algemene onderhoudskosten auto.
In Nederland is er dus de verplichte APK keuring. De APK keuring is dus slechts een momentopname. Daarom is van belang om geregeld een onderhoudsbeurt auto te plannen. Hierbij wordt vaak gesproken over de kleine beurt auto en de grote beurt auto. Met deze onderhoudsbeurten voorkom je ernstige schade en blijft je op de hoogte van eventuele slijtage, lekken en andere problemen. Het kan je vooral ook reparatiekosten schelen. Bij de grote beurt wordt de auto aan de hand van een checklist zowel aan de binnenkant, onder motorkap als aan de buitenkant van jouw auto gecontroleerd. Bij de klein beurt wordt enkel onder motorkap en aan de buitenkant van de auto gekeken. Wat zijn de verschillen tussen de kleine en grote beurt? Wat gaat grote beurt auto kosten?
Tijdens een kleine beurt worden verschillende onderdelen gesmeerd, bijgevuld, afgesteld en waar nodig vervangen. Bij de kleine beurt worden auto’s gecontroleerd op 30 punten. Denk hierbij aan checken van de ruitenwissers, de verlichting aan de buitenkant, de accu, bijvullen van koelvloeistof en ruitenwisservloeistof, vervanging van het motorolie filter en de motorolie, maar men controleert onder andere ook de schokdempers- en veren, de uitlaat en/of katalysator, het remsysteem en de banden.
De grote beurt is een uitgebreidere versie van de kleine beurt. Bij een grote beurt worden er over het algemeen 80 punten gecheckt. Deze extra punten hoeven gewoonweg minder vaak gecheckt te worden. Er wordt bij de grote beurt ook aan de binnenkant van de auto gekeken. Zo wordt er bij de grote beurt onder andere de dashboard-verlichting, de veiligheidsgordels, de verwarming, de claxon, de airbags en de stoelbevestigingen gecontroleerd. Bij de grote beurt worden ook de buitenspiegels en de carrosserie gecheckt, plus alles onder de motorkap van de versnellingsbak, de V-snaar tot het brandstoffilter.
Het algemene advies is om je auto na 2 jaar of na 30.000 gereden kilometers een grote beurt te geven. Je vindt hierover meer informatie in het instructieboekje van jouw auto.
De kosten van een grote beurt van de auto zijn afhankelijk van de vaste kosten die een garage berekent en een andere post zijn de onderdelen die vervangen zullen moeten worden. Na wat online research (van ons) ligt het gemiddelde startbedrag van een grote beurt tussen de € 200 en € 400. Als jouw auto niets noemenswaardigs mankeert, dan zal het bij deze standaard kosten blijven. Worden er echter defecten ontdekt en moeten er onderdelen worden vervangen, er een bedrag op het vaste bedrag. De grote beurt kosten zullen dan een stuk hoger kunnen zijn. Over het algemeen kom je dan uit op € 500 tot € 700 voor een grote beurt.
Vaak worden de kosten voor de financiering van de auto vergeten de autokosten. Heb je jouw auto gekocht met behulp van een lening? Dan zul je ook de rente- en aflossingskosten moeten meerekenen in je maandelijkse autokosten. En willen we het plaatje volledig maken, dan zou je in feite ook het verlies aan rente-inkomsten moeten doorreken bij jouw autokosten, in het geval jij je auto contant hebt betaald.
Kort samengevat: het antwoord op de vraag wat kost een auto per maand, is dat het bereken van autokosten berekenen niet simpel is, en dat er veel factoren bij komen kijken. De simpelste oplossing is waarschijnlijk om zelf een de kosten te noteren en in te voeren in een betrouwbaar online tool. Zo krijgen je meer inzicht en overzicht van wat jouw auto je maandelijks en jaarlijks kost.
Punten die zeker moeten terugkomen in de berekening zijn:
* Vaste afschrijving kosten auto;
* Verzekering(en);
* Motorrijtuigenbelasting;
* Onderhoud (wasbeurten, bijvullen vloeistoffen e.d.);
* Variabele afschrijvingskosten (accessoires, schade, afwijkende km.);
* Brandstofkosten;
* Technisch onderhoud (APK, kleine en grote beurten, reparaties);
* Banden;
* Parkeerkosten (bijv. parkeerkaart of -abonnement);
* Abonnementen voor pechhulp etc.
Tot slot zijn hier nog wat tips waarmee je misschien kunt besparen in je maandelijkse en jaarlijkse autokosten:
* Gebruik je auto wat minder. Pak de fiets (goed voor je gezondheid) of het openbaar vervoer (geen files).
* Rijdt niet te hard. Auto’s verbruiken veel meer brandstof bij hoge snelheden.
* Carpoolen. Is dat een optie voor jou? Zo deel je met andere de kosten en maakt jouw auto minder kilometers (minder afschrijving).
* Zorg dat de bandendruk goed is. Uit onderzoek is gebleken dat auto’s minder brandstof verbruiken met goed opgepompte banden.
* Auto afschaffen. Dit is het uiterste. Dat begrijpen we. Maar misschien is het goed om af en toe na te denken over hoe vaak je je auto gebruikt, of je eigenlijk wel een auto nodig hebt, waarvoor gebruik je je auto? Geen auto, betekent automatisch geen auto kosten. Dat is de ultieme besparing!